تبلیغات


 
 


۱- درخواست خرید: که یا از طرف واحد مهندسی یک شرکت به واحد بازرگانی ابلاغ می شود یا یک بازرگان مستقلا به امر واردات اقدام می کند.

۲- منبع یابی: با توجه به نوع کالایی که می خواهیم وارد کنیم باید بدنبال فروشندگان و یا تولیدکنندگان آن محصول در خارج از کشور بگردیم که از روشهای مختلفی صورت می گیرد ۱- بررسی خریدهای قبلی و مشابه خودمان یا شرکت های همکار ۲- از طریق جستجو در اینترنت ۳- استعلام از اتاقهای بازرگانی 

۳- ارسال سفارش خرید/ استعلام: معمولا به صورت کتبی از فروشنده استعلام می گردد که ممکن است استعلام مستقیم باشد و یا مناقصه برگزار شود. که در این استعلام نوع - تعداد - نحوه حمل و سایر موارد بازرگانی مورد درخواست از فروشنده ذکر می گردد.

۴- دریافت پیش فاکتور: پس از دریافت پیش فاکتور از فروشنده موارد بازرگانی- قیمت و موارد فنی بررسی و تائید میگردد (در صورت نیاز به اخذ تائیدیه از کارشناس فنی).

۵- تائید فنی: در صورت نیاز به تائید فنی مشخصات محصول باید از طرف کارشناس مربوطه تائيد شود.

۶- تامين وجه: درصورتي كه خريد ديداري (نقدی) است كل مبلغ مذكور جهت واريز به حساب فروشنده توسط واحد مالي تامين مي‌شود و در صورتي كه خريد از طريق اعتبار اسنادي است مبلغ به اندازه مبلغ پيش پرداخت تامين مي‌گردد. (معمولا ۱۰ درصد مي‌باشد) و مابقی مبلغ باید تا قبل از تاریخ معامله اسناد به بانک پرداخت گردد.

۷- عمليات ثبت سفارش بازرگاني: كالا بايد جهت ورود به كشور مجوز ورود داشته باشد كه اين مجوز با ممهور شدن فرم هاي پر شده ثبت سفارش و دريافت كد ۸ رقمي صورت مي‌پذيرد.

۸- عقد قرارداد بیمه نامه حمل: با توجه به اینکه در کلیه ترم های خرید اینکوترمز عقد قرارداد بیمه حمل و هزینه آن با خریدار است و همچنین بیمه نامه یکی از الزامات درخواستی برای گشایش اعتبار اسنادی است. لذا خریدار باید از یکی از شرکت های بیمه ایرانی بیمه نامه حمل کالای خود را دریافت کند.

۹- عملیات بانکی: با توجه به نوع پرداخت خریدار با مراجعه به بانک درخواست کتبی پرداخت مستقیم به فروشنده و یا درخواست گشایش اعتبار می نماید.

۱۰- عقد قرارداد حمل و بازرسی: با توجه به ترم تحویل کالا و نیاز به بازرسی٬ خریدار همزمان با عملیات بانکی از شرکت های حمل و بازرسی استعلام قیمت کرده و پیرو آن اقدام به عقد قرارداد می نماید.

۱
۱- سفارش ساخت/ارسال: بعد از دریافت سوئیفت از بانک مبنی بر ارسال وجه به فروشنده٬ خریدار سوئیفت مربوطه را همراه با درخواست ساخت یا ارسال (کتبی) به فروشنده ارسال می کند.


دسته بندی: دانستنی ها | بازرگانی و تجارت

یکی از اسناد تجاری که فروشنده کالا همراه کالا برای خریدار ارسال می کند سیاهه بازرگانی یا تجاری است.
سیاهه بازرگانی سندی است که فروشنده کالا به نام خریدار صادر و همواره سایر اسناد برای او ارسال می نماید ، این سند دال بر حصول توافق بین خریدار و فروشنده نسبت به معامله معینی است که حاوی اطلاعات ذیل می باشد :

تاریخ، نام و نشانی خریدار و فروشنده، شماره سفارش با قرارداد، مقدار و شرح کالا، قیمت واحد، شرح هر گونه هزینه توافق شده که در قیمت واحد منظور نشده است، ارزش کل کالا، وزن کالا، تعداد بسته ها، علائم و شماره های حمل، شرایط تحویل و پرداخت جزئیات حمل.

سیاهه تجاری اداری انواع ذیل می باشد:

۱- سیاهه گواهی (تایید) شده Certified Invoice

سیاهه ای است که بوسیله مقامی ذیصلاح مانند اتاق بازرگانی محل تائید شده باشد . در صورتی که ارزش کالا مورد تائيد قرار گیرد Certificate of Value نامیده می شود .

۲- سیاهه کنسولی Consular Invoice

سیاهه ای است که مورد تایید مقامات کنسولی کشور خریدار قرار می گیرد تا مشخص شود کالای مذکور قانوناً اجازه ورود به کشور را دارد .


دسته بندی: دانستنی ها | بازرگانی و تجارت

 بر اساس تعریف گمرک، کارت بازرگانی مجوزی است که دارنده آن چه شخصی حقیقی باشد چه شخصیتی حقوقی، می‌تواند با داشتن آن اقدام به تجارت در عرصه واردات و صادرات کالا کند. این تجارت از ثبت سفارش و ترخیص کالا تا واردات از مناطق آزاد، حق العمل‌کاری در گمرک و صادرات کالاهای مجاز را در بر دارد.

بسیاری از افراد علاقمند به فعالیت های بازرگانی، برای دریافت کارت بازرگانی از طریق وزارت بازرگانی اقدام می‌کنند. اگر درک درستی از نحوه درست این کارت وجود نداشته باشد، با تمام مزیت‌هایش می تواند دردسرساز هم باشد.

در همین راستا چند ماه پیش که در خبرها خواندیم عده ای با اجاره دادن کارت های بازرگانی شان به قاچاق کالا در کشور دامن زده اند و یا عده ای از صادرکنندگان برای فرار از زیر بار برخی قوانین، با کارت بازرگانی دیگر افراد (که عمدتا هم روستایی بوده‌اند) اقدام به واردات کالا می‌کرده‌اند.


دسته بندی: دانستنی ها | بازرگانی و تجارت

اعتبار اسنادی يا همان LC چیست؟

اعتبار اسنادی است که طبق آن بانک ابلاغ کننده پس از رویت اسناد حمل ارائه شده از طرف ذی‌نفع ( فروشنده )، در صورت رعایت تمامی شریط اعتبار اسنادی از سوی وی ، بلافاصله وجه آن را پرداخت می‌کند.

اعتبار اسنادی وسیله‌ای برای پرداخت در مبادلات بین المللی است و از جمله خدماتی است که به موجب آن (بانک گشاینده) بر اساس درخواست و دستورات مشتری (متقاضی اعتبار اسنادی یا خریدار) و یا از طرف خود به عنوان ذی‌نفع موظف می‌شود به منظور خرید یا سفارش کالا یا دریافت خدمات در مقابل اسناد مقرر و مطابق با شرایط مندرج در اعتبار اسنادی، پرداختی را به شخص ثالث (ذی‌نفع یا فروشنده ) یا به حواله کرد او انجام دهد یا به بانک دیگراجازه پرداخت یا معامله دهد.


دسته بندی: دانستنی ها | بازرگانی و تجارت

بازرگاني، زيرمجموعه بخش خدمات و بخش مهمي از اقتصاد کشور است و ضامن حرکت رو به جلو در اقتصاد و رسيدن به توسعه و بالارفتن رشد اقتصاد. اين بخش مولفه اي اثرگذار است که ناکارآمدي در آن، ديگر بخش هاي اقتصاد را تحت تاثير قرار مي دهد. 

ديگر بخش ها سروکار دارد و در تکميل روند توليد، در بخش هاي کشاورزي، صنعت و معدن، موثر است. اين نقش مهم در بازرگاني خارجي، که سر رشته صادرات را در دست مي گيرد، برجسته تر است؛ از سوي ديگر بازرگاني داخلي هم در روند توسعه اقتصادي نقش مهمي ايفا مي کند. پويايي هرچه بيشتر بخش بازرگاني، به رضايت مصرف کننده و به تبع، رونق توليد کمک کند.  


دسته بندی: دانستنی ها | بازرگانی و تجارت

در اجرای مفاد بند الف و تبصره 2 ماده 9 قانون اتاق بازرگانی و صنایع و معادن جمهوری اسلامی ایران مصوب 15 اسفند ماه 1369 و اطلاعیه مهم مصوب 15 آذر ماه 1373 آن، شورای عالی نظارت بر اتاق ایران نحوه عضویت دراتاقهای بازرگانی و صنایع و معادن و موارد تعلیق یا لغو عضویت را به شرح زیر در جلسه مورخ 1/7/1374 تصویب نمود.

ماده 1- شرایط عضویت
اشخاص حقیقی یا حقوقی که در ایران به امور بازرگانی، صنعتی، معدنی و خدمات وابسته به این نوع فعالیتها اشتغال دارند، می توانند با رعایت شرایط زیر به عضویت اتاقهای بازرگانی و صنایع و معادن درآیند.

1/1- اشخاص حقیقی
1/1/1- داشتن حداقل 23 سال شمسی.
2/1/1- داشتن برگ پایان خدمت نظام وظیفه یا برگ معافیت برای آقایان مشمول.
3/1/1- ارائه مدارکی از قبیل مجوز تأسیس و بهره برداری، پروانه کسب، سند مالکیت، اجاره نامه محل کسب به عنوان دلیل اشتغال به امور بازرگانی، صنعتی، معدنی و خدمات وابسته، یا ارائه مدرک تحصیلی دانشگاهی در زمینه های مزبور.
4/1/1- تأیید صلاحیت اخلاقی – تجربی – مالی متقاضی توسط دو تن از دارندگان کارت عضویت اتاق یا کارت بازرگانی با 3 سال سابقه یا تأیید 2 نفر از اعضاء هیأت نمایندگان اتاق ذیربط.


دسته بندی: دانستنی ها | بازرگانی و تجارت

فصل چهارمكتاب قانون امور گمركي، حق العملكاري در گمرك
 
بخش يكم: تعريف حق العملكار و شرايط عمومي حق العملكاري در گمرك
 
ماده 376- حق العمل كاردر گمرك به شخصي (اعم از حقيقي يا حقوقي) اطلاق ميشود كه تشريفات گمركي كالاي متعلق به شخص ديگري را به وكالت از طرف آن شخص در گمرك انجام بدهد كسانيكه بدون داشتن كارت حق العمل كاري تشريفات گمركي كالا را به وكالت انجام مي دهند نمي توانند بيش از 10 مرتبه در سال به اين كار اقدام نمايند. مستخدمين تجارتخانه ها يا مستخدمين حق العمل كاران كه منحصرأ كارهاي آن تجارتخانه يا آن حق العمل كار را در گمرك انجام مي دهند مشمول مقررات ماده 382 اين آئين نامه خواهند بود.


دسته بندی: دانستنی ها | بازرگانی و تجارت

حسب مقررات و قوانین بانکی برای کلیه کالاهای وارداتی که از طرق مختلف بانکی منجمله اعتبارات اسنادی و یا حوالجات ارزی، ارز دولتی و یا مبادله ای دریافت شده، بازرسی الزامی بوده و این شرکت با داشتن شبکه گسترده بین المللی آماده ارائه این خدمات می باشد، همچنین با توجه به الزام سازمان ملی استاندارد مبنی بر بازرسی و آزمون کالاهای وارداتی در مبداء بر اساس استاندارد ملی ایران و یا سایر استانداردهای معتبر خارجی، این شرکت با داشتن کادر بازرسی مجرب ، به خدمت رسانی به تجار و بازرگانان محترم مشغول می باشد.

حسب قوانین و مقررات بانکی، کلیه کالاهای وارداتی که انتقال ارز آنها به نحوی از طریق سیستم های بانکی منجمله اعتبارات اسنادی و حوالجات ارزی صورت پذیرفته است و یا ارز مبادله ای برای آنها اختصاص داده شده است میبایست بازرسی شوند و ارائه گواهینامه بازرسی PSI جهت ترخیص کالا و آزاد شدن اسناد از بانک الزامی میباشد. همچنین با توجه به الزام سازمان ملی استاندارد مبنی بر بازرسی و آزمون کالاهای وارداتی مشمول استاندارد اجباری در مبداء بر اساس استاندارد ملی ایران و یا سایر استانداردهای معتبر خارجی، ارائه گواهینامه انطباق با استاندارد یا COI.  الزامی میباشد .
شرکتهای بازرسی شخص ثالث با انجام  بازرسی پیش از حمل و بازرسی انطباق با استاندارد ، کالاها را قبل از ارسال به کشور مقصد کنترل نموده و از صحت و سلامت آن اطمینان حاصل می نمایند.
امروزه شرکت های بازرسی کالا یکی از اجزا ء مهم تجارت جهانی هستند و وجود آنها برای کنترل کیفیت ، کمیت و بسته بندی کالا و جلوگیری از ورود کالای نامرغوب از اهمیت بسیاری برخوردار است.


دسته بندی: دانستنی ها | بازرگانی و تجارت

مراحل ثبت سفارش

1.       اخذ پروفرما (proforma) از شرکت فروشنده.
2.       مراجعه به معاونت بازرگانی خارجی جهت تکمیل فرم ثبت سفارش.
3.       اخذ مجوز و ورود طبق جدول مقررات صادرات و واردات از سازمان‌های مربوط.
4.       مراجعه به شرکت بیمه و اخذ بیمه‌نامه.
5.       ثبت سفارش در بانک واسطه معامله.
به منظور ثبت سفارش کالا در بانک، پس از تکمیل فرم تقاضا برای گشایش اعتبار بانضمام فرم بانکی و پروفرما بیمه‌نامه و اجازه‌نامه نسبت به پرداخت حق ثبت سفارش اقدام می‌نماییم. میزان حق ثبت سفارش به موجب قانون بودجه معین می‌گردد.


دسته بندی: دانستنی ها | بازرگانی و تجارت

لزوم دانش کافی نسبت مسائل گمرکی امری ضروری در برای فعالان حوزه تجارت و بازرگانی می باشد ، یکی از ملزومات مهم این حوزه شناخت اصطلاحات گمرکی است ، درادامه مجموعه ای از این اصطلاحات را برای شما تشریح می نماییم.

ارزش كالاي صادراتي در گمرك

هر كالايي كه به عنوان صادرات به گمرك اظهار مي شود صرف نظر از قيمتي كه طبق قرارداد براي آن تعيين شده به طور كلي فارغ از ارزش كالا در خارج داراي قيمتي است كه قبلا توسط مرجع رسمي دولتي تعيين شده و به صورت فهرست قيمت هاي صادراتي در اختيار گمرك, بانك و ساير سازمان ها قرار مي گيرد.

بنابراین صادر كنندگان به اين قيمت ها دسترسي دارند و الزاما اظهارنامه هاي صادراتي نيز بايد با همين ارزش ها تقويم شود. نحوه قيمت گذاري كالاهاي صادراتي و الزام كليه صادركنندگان به رعايت آن براي اين است كه اولا صادركننده اگر مجاز به اظهار قيمت كالايي كه صادر مي كند به دلخواه باشد، قطعا براي يك نوع كالا قيمت هاي مختلف به گمرك اظهار مي شود و به اين ترتيب چنانچه قرار بر اخذ تعهد ارزي يا اخذ ماليات يا حتي تهيه آمار بازرگاني باشد، هيچ كدام از اين منظورها درست برآورده نخواهد شد.


دسته بندی: دانستنی ها | بازرگانی و تجارت