تبلیغات


 
 


ساخت کشتی های مخصوص حمل کانتینر در مقایسه با سایر کشتی هاحمل ونقل بسیار گران تر است، اما با توجه به اقتصادی بودن استفاده و بهره برداری از این نوع کشتی ها توجه سرما یه گذاران به اینکار جلب شده است، زیرا این کشتی ها در مقایسه با سایر کشتی ها ی حمل و نقل هزینه های بندری کمتری خواهند داشت که چنانچه عامل حداقل نیروی انسانی را هم در نظر بگیریم، متوجه می شویم که این کار دارای مزایای فراوانی است. کشتی های حمل کانتینر تحولات ساختاری فراوانی را در طول نیم قرن گذشته پشت سر گذاشته اند،بطوریکه امروزه بیمه گران و متصد یان حمل و نقل دریایی در واقع با  نسل سوم این گونه شناورها  مواجه هستند که ضمن دارا بودن کلیه امکانات از انعطاف پذیری فوق العاده زیادی برخوردار هستند. با توسعه و گسترش حمل و نقل کانتینر ، استفاده و کاربرد این نوع کشتی ها فزونی خواهد گرفت. این کشتی ها به نحوی ساخته می شوندکه قادرند ضمن پذیرش انواع کانتینر با ابعاد و اوزان مختلف ، تریلر، خودرو و سایر ابزار و ادوات را درخود جای دهند.طول این کشتی ها ۲۵۰متر و عرض آنها۳۲متر و ارتفاع آنها ۲۸متر و دارای  (Draught) آبخور۱۲ متری هستند. این کشتی ها دارای ویژگی مخصوص برای حمل کانتینر می باشند که بدنه، ماشین آلات و کالای آنها سرمایه های عظیمی را تشکیل می دهند و در واقع نوعی از تجمع خطر بشمار می آیند، زیرا ارزش کالا ، کشتی و ماشین آلات ، به انضمام ارزش کانتینر ها ارقام بسیار سنگینی را در صورت بروز خسارات کلی تشکیل می دهد.
                  
این کشتی ها درای سرعتی حدود  ۱۸ گره دریایی () می باشند که وزنDead weight «مرده آنها»۳۶۵۰۰ تن می باشد و قادرند تا ۱۰۰۰ کانتینر را روی عرشه حمل نمایند.معمولا این گونه کشتی ها حدوداً دارای۴۲۰سلول هستند که قادرند در حدود ۲۱۶۰۰ کانتینر را در خود جای دهند.....
**این مسئله را باید مد نظر قرار داد که امروزه کشتی ها ی کانتینری معمولا 7000 TEU هستند!!!!!
 
۱-۳-۱ رعایت اصول و ضوابط ایمنی برای حمل کالا و کانتینر دراین کشتی در درجه اول قرار گرفته است. مجسم نمایید که یکی از کشتی های نسل سوم در حدود ۱۰۰۰ کانتینر را در روی عرشه خود حمل می کند و علیر غم بستن و مهار کشتی با بهترین اصول و ضوابط فنی بر روی عرشه ، کالای داخل این کانتینرها با دست و بوسیله انسان بار چینی شده و طبیعی است که فضای خالی درآن وجود دارد و در نتیجه« هوای بد و نامناسب»(Heavy weather) و حرکات بسیار شدید کشتی، این کالا صدمه خواهد دید.درکشتی های نسل سوم این اشکال وجود ندارد و مهندسی سازه این کشتی ها این اجازه را می دهد که این کانتینر ها روی عرشه و بطور عمودی قرار گیرند تا درحین حرکت کشتی تکانهای فوق العاده زیادی به آنها وارد نشود. البته در این مورد محدودیت وزن کانتینر وجود دارد و حداکثر از ۴۰ تن نبایدتجاوز نکند.
 
«جدا از مسأله ایمین کشتی ، سلولهای هادی این کشتی بر سرعت گذاشتن و برداشتن کانتینر ها می افزاید و در نتیجه اقامت کشتی در بندر که تو قفی هزینه زاست کاهش پیدا می کند. بدین ترتیب نقشه بار چینی کانتینر ها در داخل کشتی که باید قبل از ورود کشتی به ترمینال یا بندر تنظیم و برنامه ریزی شده باشد آسان است. کشتی های (RO.RO) نیز از امکانات و وسایل گسترده ای از نظر محکم کردن تریلی در داخل کشتی برخوردارند».(از کتاب،راهنمای استفاده از کانتینر برای حمل کالا،تالیف ملک رضا ملک پور)
 
۲-۳-۱اصو لا کشتی های نسل سوم و روروها(RO.RO) مجهز به سیستم تهویه شده اند و ازاین جهت به راحتی می توان کالایی را که در قبال رطوبت ،دم و عرق کردگی حساس هستند حمل نمود .دراین کانتینر ها می توان سیستم تهویه را از قبل تنظیم نمود و از جمع شدن گازها درآنها جلوگیری به عمل آورد.
۳-۳-۱کشتی های نسل سوم علیرغم طول ، عرض و عمق زیادی که دارندبه نوعی طراحی شده اندکه می توان ازحداکثر بارچیده شده ازنقطه نظرارتفاع استفاده کرد اما برنامه بارچینی بایدبه نحوی باشدکه تعادل کشتی را به بهترین نحوی حفظ نماید، به همین دلیل برنامه تخلیه و بارگیری آنها دربنادر مختلف و متفاوت با بهره گیری از سیستمهای کامپیوتری صورت می پذیرد، که برنامه تخلیه و بارگیری به آن داده شده و محاسبات مربوط به حفظ تعادل کشتی، فشار وارده به گوشه ها را در رابطه با وضعیت تعادل کشتی در اختیار دارد.
باید دقت نمود که در زمان تخلیه و بارگیری به مسأله قرینه چینی بار از نقطه نظر وزن و حجم دقت فراوانی بکار برده شود ، زیرا عدم دقت درتوزیع کانتینرها با وزنهای مختلف و متفاوت باعث بهم خوردن تعادل کشتی شده و ممکن است باعث بروز خطرات جدی دراین زمینه گردد.
 
۴-۱ کانتینرهای یخچالی
حمل و جابجایی مواد غذایی با کانتینر ها ی یخچالی اهمیت بسیار زیادی پیدا کرده و استفاده ازاین  شیوه و روش روز افزون است. کشتی های مخصوص حمل کانتینر قادرند هر بار بین ۲۰۰۰ تا ۳۰۰۰ هزار واحد کانتینر یخچال دار را حمل نمایند.این کانتینر در ابتدای پیدایش خود از دستگاههای برقی و یا دیزلی مستقل تغذیه می شدند،در حالی که پیدایش کشتی های نسل سوم این امکان را فراهم آورده که واحد تغذیه بصورت مشترک برای کلیه کانتینر های بارگیری شده عمل نماید و این سیستم باعث صرفه جویی در استفاده از فضای کشتی شده است. درسیستم حمل و نقل دریایی این روش بنام"Port Hole" نامیده می شود .در این شیوه هوای خنک و سرد به داخل هر کانتینر رانده شده و پس از اتصال به سیستم (Pneumo-Mechanical) خنک می شود. اگر بخواهیم کالاهایی که با استفاده از کانتینر حمل می شودند را طبقه بندی نماییم، طبقه بندی کالا باید تحت شرایط خاص بیمه ای ازقبیل«شرایط حمل گوشت منجمد» (Frozen meat clauses) و«یا غذاهای منجمد»(Frozen food cluses) حمل شود به شرح زیر است:
 
۱-۴-۱ کالاهایی که باید در حالت یخ زده ، یعنی در دمای کمتر از ۱۰درجه فارنهایت حمل شوند مانند انواع گوشت ، ماهی ،کره.
 
۲-۴-۱ کالاهایی که باید در حالت خنک ، یعنی درجه حرارت بین ۲۲ تا ۳۲ درجه فارنهایت حمل شوند مانند انواع گوشت تازه، پنیر ، تخم مرغ و انواع سبزیجات.
 
۳-۴-۱ میو ه جات که در زمان حمل احتیاج به درجه حرارت بین ۲۸ تا ۳۲ درجه فارنهایت دارند.


دسته بندی: دانستنی ها | حمل و نقل