تبلیغات


 
 


در بیمه شناورها از شرایط منتشر شده در چند کلوز استاندارد بین المللی که توسط انستیتوبیمه‌گران لندن ارائه می گردند و در تمامی مؤسسات بیمه ای معتبر دنیا مورد استفاده قرار می گیرند و پوشش دهنده خسارات بدنه و ماشین آلات (کلی و یا کلی - جزیی)، مسئولیت ناشی از تصادم، هزینه های زیان همگانی، هزینه های جلوگیری از توسعه خسارت و نجات استفاده می گردد. کلیه شرکت های حمل و نقل دریایی، صاحبان و تولید کنندگان کشتیها و لنجهاو وسایل موتوری دریایی که دارای گواهینامه ثبت و گواهینامه موسسه رده بندی باشند به این بیمه نامه نیاز دارند.

  • اهداف بیمه نامه

  • چه کسانی به این بیمه نامه نیاز دارند

  • شرح خطرات و خسارات تحت پوشش

  • شرایط عمومی و اختصاصی بیمه نامه

  • شرایط و فرآیند فسخ بیمه نامه

بارکشتی ها وسایلی هستند که با استفاده از وسایل ناوبری و دریانوردی قابلیت تردد در آب راه ها را داشته باشند کاربرد های اصلی کشتی ها، حمل بار (به صورت فله یا کانتینربر)، جابجایی مسافر، صیادی و نفت کش ها می باشند. دربیمه شناورها از شرایط منتشر شده در چند کلوز استاندارد بین المللی که توسط انستیتو بیمه‌گران لندن ارائه می گردند و در تمامی مؤسسات بیمه ای معتبر دنیا مورد استفاده قرار می گیرند و پوشش دهنده خسارات بدنه و ماشین آلات (کلی و یا کلی - جزیی)، مسئولیت ناشی از تصادم، هزینه های زیان همگانی، هزینه های جلوگیری از توسعه خسارت و نجات استفاده می-گردد.معمولاً بیمه گر در زمان بیمه نمودن کشتی، نرخ خود را بر اساس سال ساخت، نوع کشتی، درجه و نوع طبقه بندی آن، ظرفیت و تناژ کشتی و قوه محرکه ، پرچمی که کشتی تحت آن به ثبت رسیده است و سایر عوامل مورد نظر بیمه گر، محاسبه مینماید.
کلیه شرکت های حمل و نقل دریایی، صاحبان و تولید کنندگان کشتیها و لنجهاو وسایل موتوری دریایی که دارای گواهینامه ثبت و گواهینامه موسسه رده بندی باشند به این بیمه نامه نیاز دارند.کلوز شماره 280 ( زمانی ) تمام خطر یا All Risks
  • اهم خطرات تحت پوشش این کلوز عبارتند از:
    1. خطرات ناشی از حوادث دریایی و طوفان
    2. آتش سوزی
    3. تفدیه یا Jettison ( به دریا انداختن محمولات جهت نجات کشتی و مابقی کالاها )
    4. خسارت وارده به کشتی در اثر برخورد با اسکله و تاسیسات بندری و سکوها
    5. خسارت وارد به کشتی بر اثر تخلیه، بارگیری و یا سوخت گیری
    6. خسارت ناشی از ترکیدن دیگ یا شفت
    7. خسارت ناشی از خطای کاپیتان، خدمه یا راهنما
    8. 4/3 خسارت مسئولیت ناشی از تصادم
    9. زیان همگانی( General Average )
    10. هزینه های نجات (Salvage Cost and Expenses 
  • کلوز شماره 284 ( زمانی ) خسارت کلی یا Total Loss + 4/3 (سه چهارم)مسئولیت ناشی از تصادم و زیان همگانی + هزینه نجات
    این کلوز خسارت کلی ( Total Loss ) شناور را تحت پوشش قرار می دهد. اهم خسارت تحت پوشش این کلوز عیناً مشابه کلوز 280 بوده با این تفاوت که خسارت واده به کشتی باید مشمول عنوان خسارت کلی باشد. لازم به ذکر است که خسارت کلی اعم از واقعی، فرضی و توافقی مورد پوشش می باشد.
  • کلوز شماره 289 ( زمانی ) خسارت کلی یا + Total Loss هزینه نجات
    این کلوز نیز خسارت کلی ( واقعی، فرضی و توافقی ) ( از تلف شدن و یا از بین رفتن کامل کشتی ) را تحت پوشش قرار می دهد و خسارت جزئی دارای پوشش نمی باشد.
  • کلوز شماره 346 ( زمانی ) تمام خطر یا All Risks
    این کلوز از کاملترین کلوزهای موجود بوده که اهم خطرات تحت پوشش مانند کلوز 280 و خسارات مربوط به مسئولیت تصادم را به صورت کامل (100% ارزش مورد بیمه) تحت پوشش قرار می دهد و ویژه شناورهای صیادی است.
  • ‌کلوزشماره 300(خطرجنگ )‌(War Risk)
    این کلوز خطرات وریسک های ناشی از جنگ را پوشش می دهد که به عنوان پوشش اضافی قابل ارائه خواهد بود.
شرایط عمومی یا متن بیمه نامه در واقع مفاد قرارداد فیمابین بیمه گر و بیمه گزار بوده که به امضای بیمه گر رسیده و تحویل بیمه گزار می گردد.کلیه جزئیات بیمه نامه به مانند پوششها،استثنائات،وظایف و تعهدات بیمه گر و بیمه گزار،مهلت اعلام خسارت،مرجع حل اختلاف و سایر موارد در آن درج گردیده است.شرایط عمومی بسته به نوع بیمه نامه صادره می تواند یک یا چندین صفحه باشد و همچنین شرایط عمومی در هرنوع بیمه نامه ثابت می باشد.
این بیمه نامه تابع شرایط عمومی قوانین و مقررات بیمه ای مصوب بیمه مرکزی ، قانون بیمه مصوب سال1316 و سایر قوانین و مقررات عمومی بیمه است. 
علاوه بر این بیمه نامه یاد شده تابع شرایط خصوصی حاکم بر بیمه نامه صادره، تحت مجموعه شرایط کلوز های انستیتوبیمه گران لندن( کلوزهای 280، 284، 289 346 و...) بوده و به عنوان کلوزاستاندارد و بین المللی در تمام نقاط دنیا مورد استفاده قرار می گیرد.

شرایط Termination بند 6 کلوز 300انستیتوبیمه گران لندن(انفساخ)
  • یادآور می شودکه کلوزهای موجود صرفاً بدنه و ماشین آلات شناورهاو مسئولیت ناشی از تصادم کشتی را تحت پوشش قرار می دهد. 
    بیمه نامه با اعلام کتبی بیمه گزار یا بیمه گر قابل فسخ می باشد .چنانچه فسخ از جانب بیمه گزار باشد حقبیمه برگشتی می تواند بر مبنای روزشمار ویا کوتاه مدت محاسبه گردد ولی چنانچه از جانب بیمه گر فسخ گردد حق بیمه بصورت روزشمار برگشت می گردد.ضمناً در صورت تحقق شرایط ذیل بیمه نامه فسخ می گردد:
    1. این بیمه ممکن است با اخطار قبلی 7 روزه که بیمه گر یا بیمه گزار به طرف دیگر می دهد فسخ شود(در این صورت فسخ پس از انقضاء 7 روز از نیمه شب روزی که اخطار فسخ توسط بیمه گر ارسال یا برای او فرستاده شده است تحقق می یابد). با وجود این بیمه گر موافقت می کند چنانچه قبل از انقضاء مدت اخطار در مورد نرخ جدید حق بیمه و یا شرایط و یا تعهدات جدید با بیمه گزار به توافق برسد اعتبار این بیمهنامه ادامه یابد.
    2. این بیمه اعم از این که اخطار فسخ ارسال شده یا نشده باشد در موارد ذیل انفساخ می یابد:
      • به محض بروز جنگ (اعم از این که اعلان جنگ شده باشد یا نشده باشد) بین هر یک از کشورهای زیر: آمریکا ، بریتانیا ،فرانسه ، روسیه و چین.
      • در صورتی که کشتی به منظور تملک یا استفاده مصادره شده باشد.
    3. در هریک از موارد فسخ با اخطار قبلی یا انفساخ اتوماتیک ، حق بیمه خالص مدت باقی مانده بصورت روز شمار به بیمه گزار قابل پرداخت می باشد.
  • شرایط Termination در کلوزهای 280،284،289،346انستیتوبیمه گران لندن(انفساخ)
    علیرغم وجود هر نوع مقرراتی در این بیمه اعم از دست نویس، ماشین شده یا چاپی، مغایر با شرط حاضر ( شرط شماره 5 ) مقررات این شرط حاکم خواهد بود. این بیمه در صورت تحقق هر یک از امور زیر بلافاصله و بطور اتوماتیک منفسخ می شود، مگر این که بیمه گر خلاف آن موافقت کرده باشد:
تغییر موسسه رده بندی کشتی و یا تغییر، تعلیق، عدم ادامه، لغو یا انقضاء مدت اعتبار رده بندی کشتی مگر اینکه در زمان تحقق هر یک از این امور، کشتی در دریا باشد که بدین ترتیب انفساخ به محض رسیدن کشتی به بندر بعدی حاصل می شود. هر چند اگر تغییر، تعلیق، عدم ادامه یا لغو رده بندی کشتی به علت خساراتی باشد که طبق ماده ( 6 ) این شرایط مشمول بیمه می باشد و یا به علت خطرات جنگ و اعتصاب ( چنانچه کشتی طبق شرایط جاری بیمه خطرات جنگ و اعتصاب موسسه بیمه گران لندن بیمه شده باشد ) صورت پذیرد، انفساخ زمانی حاصل می شود که کشتی بدون تایید طبقه آن بوسیله موسسه رده بندی از بندر بعدی خارج شود


دسته بندی: آیین نامه و مقررات | بیمه